Problem i tandens rot

En rotbehandling är ett sätt att bevara en tand som annars skulle behöva tas bort. Och behandlingen innebär att vi fyller tandens rot med material som hindrar nya bakterier att komma in. Eftersom den aktuella tanden ofta är skör från början kan vi dock inte garantera att behandlingen håller hur länge som helst.

Om en tand är i gott skick för övrigt är rotfyllning ett sätt att behandla en inflammation i tandens rot. Är tanden angripen av till exempel karies eller tandlossning bedömer vi tandens prognos att överleva på sikt innan vi fattar beslut om rotbehandling.

Rotbehandlingen inleds med att tanden öppnas in till nerven. Därefter rensar vi bort bakterier med filar och spolar rent med bakteriedödande vätska. Ibland kan rotfyllningen göras direkt men ofta måste tanden först vila med bakteriedödande salva. Då kan det ta en eller några veckor innan behandlingen kan avslutas. Själva behandlingen gör normalt sett inte ont men inflammationen i pulpan kan orsaka smärtor. Du kan alltså behöva ta värktabletter.

Vad kostar en rotbehandling?

För att kunna ge ett pris behöver vi träffa dig och få veta mer om just ditt problem. Då får du en uppskattning och det kostar inget. Väljer du att gå vidare får du en tydlig offert innan behandlingen startar.

Se Prislista

Tandvårdsstöd och högkostnadsskydd

Du står själv för tandvårdskostnader som har ett referenspris på upp till 3 000 kronor. Därefter får du ersättning för

• 50 procent av kostnader med ett referenspris mellan 3 000 och 15 000 kronor.
  • 85 procent av kostnader med ett referenspris som överstiger 15 000 kronor.

Rotfyllning och rotbehandling utförs hos

Södertandläkarna Medborgarplatsen

Folkungagatan 49