Rotfyllning i stället för tandutdragning

Om en tand är i gott skick för övrigt är rotfyllning ett sätt att behandla en inflammation i tandens rot. Är tanden angripen av till exempel karies eller tandlossning bedömer vi tandens prognos att överleva på sikt innan vi fattar beslut om rotbehandling och rotfyllning.

En rotbehandling är ett sätt att bevara en tand som annars skulle behöva dras ut. Behandlingen innebär att vi fyller tandens rot med material som hindrar nya bakterier att komma in.

Rotbehandling med rotfyllning – så går det till

Rotbehandlingen börjar med att tanden öppnas in till nerven. Vi rensar sedan bort bakterier med filar och spolar rent med bakteriedödande vätska. Ibland kan rotfyllningen göras direkt men ofta måste tanden först vila med bakteriedödande salva. Då kan det ta en eller några veckor innan behandlingen kan avslutas.

Gör en rotfyllning ont?

Själva behandlingen gör normalt sett inte ont men inflammationen i pulpan kan orsaka smärtor och det kan ömma i tand och tandkött efter behandlingen. Du kan alltså behöva ta värktabletter efter en rotfyllningsbehandling.

Om en rotfylld tand värker

Allt varar inte för evigt och tyvärr är tandbehandlingar inget undantag. Att en rotfylld tand ömmar en liten tid efter behandlingen behöver inte vara onormalt. Prognosen för att lyckas med behandlingen är 80-90% och i studier har man sett att ungefär 80% av rotfyllda tänder är kvar även efter 5 år, vilket är ett gott betyg till behandlingen. Hos Södertandläkarna sätter vi oftast en krona på tanden efter rotfyllningen då tanden är skör och ömtålig efter behandlingen. Det gör att prognosen ökar för att kunna behålla tanden.

Vad kostar en rotbehandling?

För att kunna ge ett pris behöver vi träffa dig och få veta mer om just ditt problem. Då får du en uppskattning och det kostar inget. Väljer du att gå vidare får du en tydlig offert innan behandlingen startar.

Tandvårdsstöd och högkostnadsskydd

Du står själv för tandvårdskostnader som har ett referenspris på upp till 3 000 kronor. Därefter får du ersättning för

• 50 procent av kostnader med ett referenspris mellan 3 000 och 15 000 kronor.
  • 85 procent av kostnader med ett referenspris som överstiger 15 000 kronor.

ANDRA BEHANDLINGAR

Invisalign Invisalign

Invisalign är den moderna, osynliga, tandställningen.

Läs mer om invisalign

Rotfyllning & Rotbehandling UTFÖRS HOS