Varför får man gula tänder?

Tändernas färg och vithet bestäms av vårt DNA precis som hud- och hårfärg, det är bra att komma ihåg. I takt med att vi blir äldre tunnas vår tandemalj ut och dentinet, som finns under emaljen, blir mer synligt vilket i sin tur får tänderna att se gulare ut. Det gäller alla tänder, oavsett om man har anlag för gula tänder eller hur vita de är när man är ung.

Att tandemalj blir tunnare med åren och att tänderna gulnar är alltså naturligt, det kan man inte göra något åt. Det man kan göra något är de syror, från mat och dryck, som skyndar på slitage och erodering och kan orsaka gula tänder fortare än nödvändigt.

Hur får man bort gula tänder?

Vill du undvika gula tänder, och hålla dem vita så länge som möjligt, ska du vara försiktig med mat och dryck som innehåller mycket syra då syra sliter extra på tänderna. Man bör också vara försiktig med tobak, vin, kaffe och té.

Om du borstar tänderna morgon – helst före frukost – och kväll kan du leva som vanligt ändå. Då du vet att du kommer att äta och dricka föda som innehåller syra (som orsakar missfärgningar) kan du skölja munnen med fluor för att undvika skador på tänderna.

Gulnad och gråaktiga missfärgningar på tänderna kan även orsakas av skador på en eller flera tänder, efter till exempel ett slag eller fall där man tydligt kan se att en eller flera tänder fått en grå eller gul ton efter skadan.

Gula hörntänder, varför får man det?

Att just hörntänderna ibland upplevs gulare än de andra tänderna beror på att de är kraftigare dvs har en större mängd dentin under emaljen som blir framträdande med tiden. Man kan bleka tänderna för att de ska upplevas vitare.

Många borstar sina tänder för hårt och ofta med för hård tandborste. Det här sliter på emaljen och får hörntanden att bli gul fortare än tänder intill. Om det sedan blir hål i hörntanden och karies (bakterier) får fäste tack vare den utslita emaljen, på tand och tandhals, blir tanden och tandhalsen ännu gulare. Får det här pågå kan det leda till smärtsamma ilningar och tandvärk.

Har du problem med gula hörntänder, ilningar eller misstänker att du borstar för hårt rekommenderar vi att du bokar en tandundersökning och fortsättningsvis borstar försiktigare, gärna med el-tandborste med mjuk borste, så kan du undvika gula (hörn)tänder och blottade tandhalsar.

Naturliga Medel och Myter

Det finns många huskurer för att bleka missfärgade tänder, men det är viktigt att närma sig dessa med en viss skepticism. Till exempel, trots populära uppfattningar, är citronsaft och bakpulver inte idealiska för tandblekning, eftersom deras höga syrahalt kan skada emaljen. Det är viktigt att betona att innan du gör ett försök för att bleka missfärgade tänder hemma, så bör du rådfråga en tandläkare innan och veta med dig att professionell tandblekning är säkrare och mer effektiva.

Psykologiska Effekter av Gula Tänder

Gula tänder kan ha en betydande inverkan på en persons självkänsla och sociala liv. Många människor känner sig osäkra om sitt leende när de har gula tänder, vilket kan leda till minskad självkänsla och tvekan att delta i sociala situationer.

ANDRA BEHANDLINGAR

Tandimplantat Tandimplantat

Tandimplantat – den mest efterfrågade behandlingen vid förlorade tänder.

Läs mer om tandimplantat