Hål i tänderna

Hål i tänderna, eller karies, är en bakteriell sjukdom som fräter sönder tandens emalj. Angreppet börjar utifrån och när bakterierna har etablerat sig i tanden sprider sig kariesen även under emaljen, i det lite mjukare så kallade dentinskiktet. Då behöver tanden lagas.

Karies kan yttra sig på många sätt. Att ha en brun eller svart prick i en tand är ganska vanligt och det behöver inte alltid vara ett hål. Vid ett mindre kariesangrepp kan det räcka med att hålla koll med förebyggande behandling så att hålet inte blir större.

Om kariesangreppet växer kan det sprida sig ner till pulpan som förser tanden med näring och nerver. Har det gått så långt brukar man få ont i tanden. Smärtan kommer inte omedelbart, det kan gå månader eller till och med år innan du känner av problemen. När du väl fått ont brukar det behövas en rotbehandling så värken försvinner. I värsta fall måste hela tanden tas bort.

Lagning

Ett mindre kariesangrepp i en framtand går ofta att lägga med komposit, ett plastmaterial med keramikpartiklar som smälter in färgmässigt med den riktiga tanden. En kompositfyllning är ofta ett ekonomiskt alternativ till porslin och fungerar utmärkt om ett mindre hål ska lagas.

Rotfyllning och rotbehandling

En rotbehandling är ett sätt att bevara en tand som annars skulle behöva tas bort. Och behandlingen innebär att vi fyller tandens rot med material som hindrar nya bakterier att komma in. Eftersom den aktuella tanden ofta är skör från början kan vi dock inte garantera att behandlingen håller hur länge som helst

Om en tand är i gott skick för övrigt är rotfyllning ett sätt att behandla en inflammation i tandens rot. Är tanden angripen av till exempel karies eller tandlossning bedömer vi tandens prognos att överleva på sikt, innan vi fattar beslut om rotbehandling.

Rotbehandlingen inleds med att tanden öppnas in till nerven. Därefter rensar vi bort bakterier med filar och spolar rent med bakteriedödande vätska. Ibland kan rotfyllningen göras direkt men ofta måste tanden först vila med bakteriedödande salva. Då kan det ta en eller några veckor innan behandlingen kan avslutas. Själva behandlingen gör normalt sett inte ont men inflammationen i pulpan kan orsaka smärtor. Du kan alltså behöva ta värktabletter.

Implantat

Är tanden i så dåligt skick att den inte går att rädda kan den behöva ersättas med en ny. Den mest efterfrågade behandlingen vid förlorade tänder är att ersätta tänderna med implantat. Det innebär att vi fäster en titanskruv i käkbenet och förser skruven med en konstgjord tandkrona i porslin. Implantatet växer fast i käken och sitter permanent, i bästa fall livet ut. Med tandimplantat får man nya tänder som ser naturliga ut. Dagens implantat är helt enkelt så nära de ursprungliga tänderna man kan komma.

Implantat är en säker behandling där 98 procent av alla behandlingar i underkäken lyckas. Motsvarande siffra för överkäken är 90 till 95 procent. På Södertandläkarna har vi gedigen erfarenhet och utbildning inom implantatbehandlingar. Vi arbetar med de främsta tandteknikerna som tillverkar tandkronor av mycket hög kvalitet.